آموزش طراحی بسته بندی به صورت جامع و گام به گام و معرفی نرم افزار های کاربردی بسته بندی

آموزش طراحی بسته بندی و مسیر آن

مهمترین عوامل و مراحل تاثیر گذار در فرآیند طراحی خلاقانه بسته بندی

آموزش طراحی بسته بندی یکی از شاخه‌ های مهم در طراحی گرافیک است که به طراحی ظاهر، قالب محصول و محتوای بسته‌ بندی محصولات می‌ پردازد. طراحی بسته بندی  اولین ارتباط بصری بین مشتری و محصول را ایجاد میکند . بنابراین، طراحی یک بسته بندی جذاب و خلاقانه می‌ تواند تأثیر زیادی بر بازخورد اولیه  و میزان فروش محصول داشته باشد.

شروع تا پایان فرآیند بسته بندی کالا ، فقط به گرافیک خلاصه نمی شود و مراحل بسیاری از تبدیل یک طرح دو بعدی تا خروجی نهایی در آن وجود دارد. به همین دلیل در این بخش می خواهیم به شما آموزش دهیم که یک محصول موفق بسته بندی از طراحی تا چاپ و تولید چه مراحلی را طی می کند و چگونه باید در این مسیر از هنر ، خلاقیت و قدرت تحلیل خود استفاده نمایید.

مراحل مهم در یادگیری و آموزش طراحی بسته بندی

اگر به دنبال مسیر موفقیت و رشد در صنعت بسته بندی و چاپ هستید باید از مراحل مهم آن مطلع باشید. این که ابتدا کدام گام و مرحله را در فرآیند آموزش طراحی بسته بندی بردارید، در آینده بسیار برای شما مهم است. توجه به هرکدام از بخش های زیر می تواند راهگشای شما در این مسیر باشد : 

  • فرآیند آنالیز بسته بندی موفق
  • نکات کلیدی در طراحی بسته بندی
  • آماده سازی فایل برای چاپ
  • کنترل کیفیت چاپ و بسته بندی

گام اول: فرآیند آنالیز بسته بندی موفق

فرآیند یک بسته بندی موفق و ورود به عرصه توزیع محصول را میتوان در مراحل چند گانه دسته بندی کرد که رعایت اصول و تسلط بر هر یک از این مراحل ، در کنار شیوه های عرضه ، بازاریابی و تبلیغات محصول ، راه را برای ایجاد بازخورد مناسب در گروه مخاطبین مورد هدف هموار نموده و تضمین فروش در بازار رقابتی را برای محصول مورد نظر فراهم می آورد. مراحل یاد شده به تفکیک زیر می باشند که درباره بازار فعلی محصول و تحقیقاتی است که در ابتدا و پیش از طراحی گرافیک باید به انجام رسد : 

  • تحقیق و تحلیل
  • ایده پردازی
  • طراحی اولیه
  • بازخورد و اصلاح

طراحی بسته بندی با توجه به بازار تولید و نیاز کارفرمایان در گام اول، یک فرآیند چند مرحله‌ ای است. هر طراح گرافیک و یا مسئول تولید محصول در ابتدا باید نیازهای بازار را بررسی، تحقیق و آنالیز کند و بعد از به دست آمدن نتایج لازم، در مورد طراحی بسته بندی اقدام نماید. در ادامه به چهار بخش کلیدی پیش از طراحی گرافیک بسته بندی با توجه به نیاز بازار صحبت می شود:

1 - تحقیق و تحلیل

در مرحله اول، طراح باید تحقیقات لازم را انجام دهد تا اطلاعات لازم را در مورد محصول، بازار هدف و رقبا جمع‌ آوری و برای ورود به بازار تولید آماده شود. این اطلاعات به طراح کمک می‌ کند تا اهداف طراحی بسته بندی را تعیین و بهترین استراتژی را برای رسیدن به آنها انتخاب کند. این مرحله اولین و مهمترین مرحله در طراحی بسته بندی کالا است و بهترین راهبرد را در زمان حاضر ، در اختیار گروه طراح و مدیران تبلیغاتی قرار میدهد.

مرحله تحقیق و تحلیل در فرآیند یادگیری و آموزش طراحی بسته بندی ، خود به زیر گروه های مختلفی تقسیم بندی می شود که گروه طراح می بایست نسبت به کسب اطلاعات هر زیر گروه،  اقدامات لازم را انجام دهد . از عمده ترین مراحل تحقیق و تحلیل می توان به بررسی ویژگی های محصول ، اطلاعات بازار هدف و بررسی اطلاعات رقبا اشاره کرد .

در کنار تمامی موارد یاد شده ، روش های جمع آوری اطلاعات و بازخورد مشتریان خود نیاز به توجه ویژه ای دارد . مصاحبه و نظر سنجی از مشتریان و تحلیل رقابت و تحلیل بازار از موارد مهم در روش جمع آوری اطلاعات است.

تحلیل و تحقیق در آموزش طراحی بسته بندی

2 - ایده پردازی

در مرحله دوم، به سراغ ایده پردازی در مسیر آموزش طراحی بسته بندی می پردازیم .ایده پردازی، فرآیندی است که در آن طراح، ایده‌های مختلفی را برای طراحی بسته بندی ارائه می‌دهد. این ایده‌ها باید با اهداف نهایی بسته بندی همسو باشند و نیازهای مشتریان را برآورده کنند. در این مرحله موارد زیر مورد بررسی قرار خواهد گرفت : 

  • تحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مرحله تحقیق و تحلیل
  • تولید ایده‌های اولیه
  • انتخاب ایده‌های منتخب
  • توسعه ایده‌های منتخب و نهایی سازی
  • بررسی نیاز تولید در بازار
  • آگاهی از ایده های مناسب برای فروش بیشتر
ایده پردازی در ساخت ماک آپ

3 - طراحی اولیه ، از ایده تا طرح گرافیکی

در مرحله سوم، طراحی اولیه محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت . طراحی اولیه در بسته بندی، فرآیندی است که در آن ایده‌های منتخب در مرحله ایده پردازی، به طرح‌های گرافیکی پایه تبدیل می‌شوند. اما این بخش طراحی نهایی به حساب نمی آید چون در ادامه خواهید دید که محدودیت های دستگاه چاپی، تیراژ و متریال تولیدی نهایی هم باید در گرافیک محصول لحاظ شود.

طرح ها و اتودهای اولیه گرافیکی باید به صورت بصری نشان داده شود که بسته بندی چگونه خواهد بود و چه رنگ ها، تصاویر و ساختاری در آن می خواهد تعریف شود. در این مرحله از مسیر آموزش طراحی بسته بندی ، نیاز بیشتری به استفاده از نرم افزار های عمومی طراحی گرافیک مانند Adobe Illustrator  و نرم افزار های تخصصی این حوزه مانند ESKO deskpack وجود دارد .

طراحی اولیه و آموزش استراکچر سازی حرفه ای

4 - بازخورد ، تحلیل نظرات و اصلاح

بی شک یکی از مهمترین هدف ها از ارائه یک بسته بندی خلاقانه ، ایجاد ارتباط بی واسطه با مشتریان می باشد . یک بسته بندی خلاقانه به خودی خود ، در نگاه اول نظر مخاطبین گروه هدف را به خود جلب می کند و اولین معرف محصول در نظر مشتری است . علاوه بر مشتریان ، کارشناسان حوزه طراحی و بسته بندی نیز می توانند نقاط ضعف یا قوت طرح بسته بندی را به شما گوشزد کنند. 
پس در مرحله چهارم، طرح‌های اولیه باید به مشتریان و کارشناسان ارائه شوند تا بازخورد آن‌ها جمع‌آوری شود. این بازخوردها می‌تواند به طراح کمک کند تا طرح‌ها را اصلاح کند و پس از آن به گزینش و نهایی کردن طرح مورد نظر بپردازد . بنابراین پیشنهاد می شود در کنار مسائل فنی و رعایت موارد مطرح شده در آموزش طراحی بسته بندی ، زمان و تمرکز لازم را برای دریافت و تحلیل بازخورد مشتریان قرار دهید.

تحلیل بازخورد مشتریان و کارشناسان در معرفی محصول

گام دوم: نکات کلیدی در آموزش طراحی بسته بندی

تا این بخش در مورد تحقیق و آنالیز بازار کاری برای یک طراحی موفق بسته بندی صحبت کردیم. بعد از آن، باید اصول اولیه ای را بدانیم که جزو نبایدهای بسته بندی به حساب می آیند. توجه به این نکات پیش از طراحی گرافیک بسته بندی می تواند برای علاقه مندان به صنعت چاپ و تولید محصول بسیار مناسب باشد.

طراحی بسته بندی با ایندیزاین

نرم افزار ایندیزاین، برنامه ای بسیار حرفه ای است که جزو محصولات شرکت ادوبی به حساب می آید اما برای لی اوت، نشر و طراحی فایلهای مجلات و روزنامه نه برای طراحی بسته بندی. اما بارها شنیده اید که راهکارهای طراحی و یا دوره آموزش طراحی بسته بندی با ایندیزاین آن هم به صورت حرفه ای وجود دارد!!!

در پاسخ به این ابهام باید چند نکته مهم بررسی شود. برنامه ایندیزاین همانطور که گفته شد امکاناتی برای نشر وب، تعریف ساختار لی اوت در مجلات و نشریات و یا طراحی کتاب با تعداد صفحات بالا را دارد. گرچه ابزارهایی مشترک بین همه محصولات ادوبی مانند Pen tool یا پانل رنگ Swatch می تواند در فرآیند خلق یک بسته بندی به شما در هر نرم افزاری کمک کند، اما باید دقت کنید که هر برنامه ای برای فعالیتی خاص تعریف شده است. در صورتی که می خواهید طراحی بسته بندی با ایندیزاین داشته باشید فقط برای ترسیم ساختار یا قالب تیغ و برش و یا ترسیم اتودهای کلی از آن استفاده کنید.

طراحی بسته بندی در ایندیزاین مانند این است که ما بجای ترسیم یه جدول اطلاعاتی در ایندیزاین، بخواهیم با هر تکنیک و ترفندی آن جدول را در برنامه ای غیر مرتبط مانند ایلوستریتور ترسیم کنیم. البته ترسیم این جدول امکان دارد اما زمان صرف شده، تعدد لایه ها و دستورات خاصی که باید انجام دهید باعث میشود نتیجه بهینه در ایلوستریتور حاصل نشود.

از طرفی باید بخاطر داشته باشید که بسیار از پلاگین های خاص بسته بندی، دستورات و افکت های متفاوت و نیز ابزارهایی که سرعت عمل در اجرای محصولات بسته بندی را دارا هستند، در ادوبی ایندیزاین تعریف نشده اند پس در فرآیند آموزش طراحی بسته بندی استفاده از ایندیزاین روندی غیرمعمول، زمان بر و غیر حرفه ای است. اما میتوان از این برنامه در مورد ترسیم خط تیغ و قالب استفاده و یا یک تعریف کلی برای بسته بندی های ساده ارائه کرد.

طراحی بسته بندی با ایندیزاین و ادوبی

طراحی بسته بندی با فتوشاپ

یکی از برنامه های مطرح در طراحی گرافیک بسته بندی، نرم افزار ادوبی فتوشاپ است. طراحان گرافیک سالهاست که با استفاده از فتوشاپ به اصلاح و روتوش تصاویر، تنظیم رنگ و کنتراست و موارد دیگر اقدام می کنند و در کنار سایر برنامه های حرفه ای مانند ایلوستریتور و پلاگین های آن یک طرح بسته بندی خلاقانه را ایجاد می کنند.

شما از فتوشاپ می توانید برای هر موردی که در آن تصاویر پیکسلی وجود دارند برای ایجاد خلاقیت استفاده کنید. مانند تصویرسازی های جذاب، اصلاح تصاویر و حتی تنظیم و خروجی فایل برای یک کار چاپی. اما موضوع اینجاست که عنوان طراحی بسته بندی با فتوشاپ چقدر درست است و آیا طراحان می توانند با استفاده از فقط فتوشاپ به دیزاین و خروجی یک فایل برای تولید و چاپ اکتفا کنند یا خیر؟!

باید بخاطر داشته باشید که هر کدام از نرم افزارهای گرافیکی برای یک نوع فعالیت و کار دقیق تعریف شده اند. اما تا اینجا متوجه شدید که بسته بندی ترکیبی از لوگو، متن، تصویرسازی و بسیاری از موضوعات تصویری و برداری است. به همین دلیل شما از فتوشاپ تنها در بخشی باید استفاده کنید که برای آن تعریف شده است.

برای مثال ترسیم یک لوگو در فتوشاپ در نهایت باعث افت کیفیت تصویر می شود چون برنامه های دیگر برداری مانند ایلوستریتور و یا کورل دراو برای این موضوع ساخته شده اند. به همین دلیل هیچ وقت تمامی طراحی بسته بندی خود را در فتوشاپ به اجرا نگذارید و از این برنامه برای کارهای تصویری مانند اصلاح نور و رنگ، تفکیک رنگ، تصویرسازی های دیجیتالی پیکسلی و هر آنچه که در مورد عکس نیاز دارید استفاده کنید.

طراحی بسته بندی با فتوشاپ

قالب تیغ و برش بسته بندی

بسیاری از طراحان گرافیک و افرادی که می خواهند در بازار کاری و یا آموزش طراحی بسته بندی قدم بگذارند این سوال را دارند که آیا ترسیم استراکچر یا همان تیغ برش و تا به عهده کیست؟! آیا این موضوع فقط توسط قالب ساز باید تعریف شود یا اینکه طراحان نیز در مسیر تولید می توانند این فعالیت را انجام دهند؟!

در پاسخ این سوال باید بدانید که قالب تیغ و تا اگر به درستی ترسیم نشود در نهایت می تواند هم به چاپ طرح به صورت دقیق صدمه بزند و هم باطله زیادی را ایجاد کند. به همین دلیل در مراحل آموزش طراحی بسته بندی ما همیشه به یادگیری اصول طراحی استراکچر، استانداردهای قالب برش و توجه به تولید برای طراحان گوشزد می کنیم. آگاهی از فرآیند ترسیم تیغ، محدودیت های آن و در نهایت نوع تولید بسته بندی می تواند به شما بسیار کمک کند.

شما باید از ابتدا با قالب ساز مشورت کنید تا ابتدا تیغ لازم و ابعاد دقیق آن را به دست آورید اما این کار همیشه امکان پذیر نیست. طراحی تیغ های خلاقانه و یا استانداردهای قالب سازی را طراحان بهتر است تا کمی فرا گیرند. چون ترسیم انواع قالب در ابتدا بوسیله طراحان اما با رعایت استانداردهای لازم می تواند سرعت عمل، خلاقیت و ایده های جذاب نهایی را گسترش دهد. از طرفی بعد از آن، طراح می تواند استراکچر خود را با یک مسئول قالب سازی به اشتراک تا آنرا نهایی کند تا از تجارب آنها نیز استفاده نماید.

نهایی کردن و خط تولید قالب محصول

چاپ و محدودیت های آن

بسته بندی یکی از موضوعات تبلیغاتی است که در آن باید ابتدا به چاپ توجه کرد. یعنی فرآیند طراحی و در نهایت خروجی محصول از آخر باید بررسی شود. به همین دلیل در آموزش طراحی بسته بندی همواره ما به دنبال این هستیم که محدودیت های چاپ را در ابتدا بررسی، تحقیق و با توجه به آنها محصولی را طراحی کنیم.

نکته بسیار مهم در این است که اگر بعد از تحقیق در بازار، آنالیز و رقبا نیاز به تعریف یک محصول بسته بندی داشته باشید، در مرحله بعد باید در مورد چاپخانه، متریال چاپی و امکاناتی که برای تولید در اختیار دارید بسیار حساس شوید. بسیاری از محصولات هستند که با توجه به تحقیق و نیاز بازار آنالیز شده اند، طراحی گرافیک بسیار خوبی هم دارند اما بخاطر ناآشنایی کارفرما و طراح با نوع فرآیند چاپ، محصول نهایی کیفیت و تولید مناسبی نداشته و شکست خورده اند.

آشنایی اولیه ولی دقیق با تکنولوژی های چاپی، انواع متریال چاپی، غلظت مرکب، فرآیند تولید و حتی انواع کلیشه و پلیت در دستگاه های چاپی آفست و فلکسو می تواند برای طراحان بسته بندی بسیار مفید باشد. اگر طراحان با این اصول آشنایی داشته باشند از همان ابتدای مسیر، نوع طرح، انتخاب تصویر و حتی انتخاب کالیته رنگی خود را به درستی انجام میدهند و این یعنی، هم خلاقیت خود را درست اجرا می کنند و هم کیفیت مناسب چاپ محصول می تواند اثر نهایی را در رزومه آنها درخشانتر کند.

چاپ و محدودیت های آن

گام سوم: آماده سازی فایل برای چاپ

بعد از اجرای مراحل تحقیق و بازاریابی، وارد مرحله تکنیکال در بسته بندی می شویم . در این مرحله ، شما فایل گرافیکی خود را در نرم افزارهای مرتبط و کاربردی ادوبی ، یعنی فتوشاپ و ایلوستریتور می توانید کامل کنید. از اصول هارمونی رنگ گرفته تا تصویر سازی و اجرا به روی استراکچر گذر می کنید تا یک فایل کامل برای چاپ تعریف شود. اینجا محلی است که یک تصمیم جدی باید داشته باشید و آن خروجی استاندارد برای چاپ است.

خروجی فایل یا آماده سازی فایل برای چاپ با توجه به چند مورد باید انجام شود. دلیل این آماده سازی اجرا محدودیت های مرکب و کلیشه، غلظت مرکب، نوع متریال و تمام نکاتی است که باعث می شود در زمان چاپ کیفیت بسیار مطلوبی داشته باشید. خروجی فایل فقط به معنای ذخیره سازی به صورت PDF با قالب CMYK و حفظ رزولوشن مناسب نیست. بلکه نکات مهمی در آن نهفته است که در اینجا چند مورد آن ذکر می شود.

تفکیک رنگ تصاویر و موضوعات

موضوع تفکیک رنگ شاید در چاپ آفست کمتر جدی گرفته شده باشد اما در چاپ پلاستیک با دستگاه فلکسو اجباری و بعدتر خواهید دید که حتی بروی کاغذ و آفست نیز بسیار موثر است. تفکیک رنگ به معنای اصلاح کانالهای رنگی و انتقال میزان های مشخصی از یک کانال رنگی به کانال دیگر. طبیعی است که این کار برای موضوعات تصویری در فتوشاپ و برای المان های برداری در ایلوستریتور باید انجام شود و از موضوع جداسازی رنگ در لیتوگرافی به صورت پلیت های مختلف، کاملا متفاوت می باشد.

برای مثال، جهت تفکیک رنگ یک تصویر در فتوشاپ میتوان با استفاده از پانل Channels و دستوراتی مانند Channel Mixer رنگ هایی که باعث افت کیفیت و چرک شدگی کلیشه و پلیت می شوند را به کانال دیگری انتقال داد. این فرآیند در چاپ باعث افزایش کیفیت و کاهش خطای رنگ از مانیتور تا چاپ می شود که البته، نیازمند یادگیری مهارت های کنترل و تفکیک فایل با فتوشاپ و ایلوستریتور می باشد و در دوره های آموزشی ویدئویی کاملا به آنها اشاره شده است.

تفکیک رنگ و ترام های خرد در فتوشاپ

ترام های خرد و اصلاح رنگی

در چاپ امکان دارد با رنگ هایی که درصد بسیار پایینی دارند مواجه شوید مثلا اگر در رنگ قرمز شما حدود کمتر از چهاردرصد رنگ آبی یا مشکی وارد شود، این رنگها در زمان چاپ ایجاد مشکل می کنند. دلیل ایجاد مشکل بخاطر نوع دستگاه، کلیشه چاپی و متریال است به همین دلیل باید این موارد را اصلاح کرد. صفر کردن یا رندکردن به عدد رنگی بالاتر می تواند برای المان های وکتوری راحت باشد اما برای تصویر موضوع متفاوت است.

حتی در چاپ آفست نیز بارها دیده شده که سایه های بسیار لطیف در گرادینت یا تصویر بخاطر میزان فشار سیلندر چاپ و یا نوع متریال ناگهان بریده شده و از بین رفته اند. پس باید در هر چاپی مراقب ترام های خرد بود. اما این میزان رنگ باید در فایل اصلاح شود که در چاپ نتیجه مقبولی دریافت گردد. پیدا کردن، اصلاح و کنترل ترام خرد در فتوشاپ مهارت بالایی نیاز دارد که بروی تصاویر باید اجرا شود و جزو مهمترین دستوراتی است که باید یک طراح از آن آشنایی داشته باشد.

کنترل کیفیت فایل

از بخش های مهم دیگر در مسیر یادگیری و آموزش طراحی بسته بندی میتوان به اصلاح سایز فونت و تناسب رنگی، کنترل استراکچر، بررسی حاشیه های مناسب فایل، کنترل رزولوشن مناسب تصاویر و کیفیت واقعی آنها، مدیریت رنگ و پروفایل سازی و در نهایت، ایجاد یک پی دی اف حرفه ای اشاره داشت. تمامی این موارد می بایست برای یک چاپ استاندارد و حرفه ای رعایت شود و در صورت اجرا نشدن بخشی از آنها، کیفیت نهایی مقبول نخواهد شد.

همه طراحان گرافیک باید بخاطر داشته باشند که کنترل فایل، اصلاح، تفکیک رنگ و یک خروجی مناسب را یا باید خود انجام دهند یا با فرد یا تیمی که در حیطه متخصص است به صورت پروژه ای همکاری داشته باشند. اما خروجی یک فایل به صورت عادی و بدون تنظیم، تنها نتیجه ای که دارد یک چاپ عادی است که در نگاه برخی افراد، به غلط چاپ جذاب یا مناسب دیده می شود.

کنترل کیفیت بسته بندی و چاپ

گام چهارم: کنترل کیفیت چاپ

بسیاری از طراحان درباره این موضوع که آیا نظارت چاپ و کنترل کیفیت تولید به عهده آنان است یا خیر، همواره پرسش دارند. موضوع اینجاست که یا باید طراح این موضوع را انجام دهد یا با استفاده از مشاورین حرفه ای، در کنار ناظرین برای تولید نهایی محصول، فعالیت نماید. اما این که طراح بسته بندی خود را از فرآیند چاپ جدا بداند موضوعی است که قطعا به چاپ و تولید صدمه خواهد زد.

چاپ نهایی قرار است جزوی از رزومه طراح شود و اگر به آن صدمه وارد شود، نه کارفرما در دفعات بعدی با طراح مسئول همکاری میکند نه رزومه مناسبی برای ایشان ایجاد می شود. طراحان حداقل می توانند در مراحل پیش از چاپ و آماده سازی فایل که گفته شد به صورت دقیق تر فعالیت نمایند و تمامی فرآیند نظارت را به تیمی حرفه ای واگذار نمایند اما آگاهی مناسبی از فرآیند تولید برای آنها الزامی است.

در نهایت باید گفت که نظارت بر چاپ موضوعی اولیه، ساده و تکراری نیست که فقط با کنترل رجیستر و میزان چشمی از درصد رنگها به اتمام رسد. بلکه به موارد بسیاری ختم می شود و باید از بخش اولیه یعنی فرم بندی، کنترل فایل در لیتوگرافی و تهیه پلیت بررسی انجام و تا بررسی میزان فشار سیلندر، غلظت مرکب و تمامی فرآیند مدیریت رنگ به اتمام برسد و این مراحل خود نیازمند یک آموزش حرفه ای می باشد.

نظارت بر چاپ بسته بندی

گام پنجم: منابع یادگیری

در مسیر یادگیری و کنترل پروژه های بسته بندی و چاپ همیشه باید از منابع مناسبی استفاده کرد. این موارد می توانند به صورت کتاب، جزوه، آموزش های ویدئویی و شرکت در سمینارها باشد و اطلاعات شما را با توجه به تغییراتی که در صنعت و گرافیک می افتد، به روز کند. البته هر سورسی قابل اعتماد نیست و باید با تحقیق به یادگیری حرفه ای پرداخت. در ادامه چند منبع مناسب برای یادگیری معرفی می شود که می تواند در مراحل آموزش طراحی بسته بندی برای شما بسیار مناسب باشد:

کتاب های بسته بندی و چاپ

1- طراحی قالب، ساختار تیغ و برش و ایجاد بسته بندی خلاقانه یکی از روش های حرفه ای برای فروش بیشتر محصول و جذب مخاطب است. البته، افرادی که آموزش طراحی استراکچر را به خوبی می دانند از اهمیت قالب بسته بندی آگاهند و متوجه هستند که توجه به فرم، چاپ و کاهش باطله برای رسیدن به محصول خوب بسیار لازم است. دو کتاب ارزشمند در این حیطه با عناوین زیر وجود دارند که می تواند برای علاقه مندان حیطه بسته بندی و چاپ مناسب باشد:

Cut and Fold Techniques for Pop-Up Designs
Structural Packaging: Design your own Boxes and 3D Forms

طراحی استراکچر بسته بندی و قالب تیغ و برش

2- یادگیری اینکه هر محصول بسته بندی به چه شکلی ایجاد شده و یا داستان برند محصول چه بوده است نیز، از نکات مهم در یادگیری و گسترش کسب و کار بسته بندی است. شرکت های بسیار به مرور زمان ساختار و دیزاین محصولات خود را تغییر داده اند اما این تغییر به چه دلیل بوده است؟ شرکت ها با آنالیز رقبا، نیاز بازار مخاطب و به جهت تعریف بسته بندی جدید به یک تغییر بزرگ نیاز دارند تا محصولی موفق تعریف کنند. داستان خلق یک محصول از ابتدای ایده پردازی تا تولید نهایی می تواند برای هر طراحی بسته بندی جالب باشد. دو کتاب زیر در این زمینه می تواند راهگشای نیاز مخاطبین باشد:

Package Design Workbook: The Art and Science of Successful Packaging
Packaging Design: Successful Product Branding From Concept to Shelf

بسته بندی های خلاقانه و بسته بندی موفق

3- خلاقیت در بسته بندی و توجه به فرآیند طراحی محصول در مسیر یادگیری بسته بندی حرفه ای بسیار مهم است. اینکه بدانید مسیر طراحی چیست و بهترین طراحای های خلاقانه و نمونه آثار موفق بسته بندی چه شکل و تمایزی با سایر محصولات دارند، می تواند نقش داشته باشد بسیار جذاب و خواندنی است. توجه به تولید، بازاریابی و چاپ محصول از نکاتی است که در حیطه طراحی و بسته بندی محصول باید بسیار مهم اهمیت قرار بگیرد و دو کتاب زیر در موارد یاد شده مناسب است:

Best Practices for Graphic Designers, Packaging
Taschen, The Package Design Book

بسته بندی حرفه ای و خلاق

وب سایت های بسته بندی و چاپ

به غیر از منابع چاپی مانند کتاب و مجلات که در اینترنت و فروشگاه های مختلف داخلی و خارجی می توان برای یادگیری و رشد در آموزش طراحی بسته بندی به آن ها رجوع کرد، همواره بررسی وب سایتهای مختلف نیز پیشنهاد میشود. در این بین، همچنان وب سایت یوتیوب بزرگترین مرجعی است که می توان از لحاظ بصری و محتوای آموزشی به آن رجوع کرد که البته، منابع آموزشی آن بیشتر به زبان انگلیسی ولی بسیار مفید است. در وب سایتهای زیر نیز می توانید با جستجوی موضوع بسته بندی به نکات بسیار مفیدی دست یابید:

Dexigner.com
pentawards.com
thedieline.com

آموزش طراحی بسته بندی به صورت جامع

گروه هنری آموزشی عالی در مسیر طراحی ، آماده سازی و چاپ بسته بندی می کوشد تا تمامی خواسته های طراحان گرافیک و ناظرین چاپ را به واسطه آموزش های حرفه ای محقق سازد . امروزه بسیاری از فعالان طراحی بسته بندی و چاپ محصول از خدمات مختلف گروه به صورت تخصصی استفاده می کنند که در چهار بخش تعریف شده است:

1- دوره های ویدئویی بلندمدت (ویدئویی غیرحضوری)

2- تکنیک و ترفندهای کاربردی (ویدئویی غیرحضوری)

3- کلاس های حضوری تخصصی (حضوری)

4- همایش و ورکشاپ گروهی (حضوری)

با ورود به هر کدام از این بخش ها می توانید مسیر یادگیری خود را به صورت حضوری و یا ویدئویی هموار کنید. این آموزش های گام به گام ، علاوه بر حل مشکلات شما در داخل کشور، برای افرادی که به مهاجرت فکر می کنند نیز مناسب است چون بر اساس قوانین صنعت بسته بندی در جهان تدوین شده است.

آموزش هایی که بر اساس استانداردهای حرفه ای در آموزش و چاپ تدوین شده و هر یک می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و مسائلی باشد که طراحان به آنها نیاز دارند. به واسطه نکات ارائه شده ، علاقه مندان می توانند علاوه بر یادگیری اصول حرفه ای با تکنیک های مناسبی که در محصولات مختلف و چاپ به شیوه آفست و فلکسو مورد نیاز است آشنایی کامل یابند.

پیشنهاد می شود قبل از ورود به فرآیند یادگیری و حضور در کلاس های مختلف آموزشی، حتما مطلب زیر را بررسی کنید. در آینده ای بسیار نزدیک، برنامه هایی مفید در ایجاد یک محصول موفق برای شما علاقه مندان ارائه خواهیم کرد که تعهدی است برای رشد بیشتر شما.

سوالات پرتکرار درباره محصولات آموزشی

آموزش های گروه هم به صورت ویدئویی و هم به صورت حضوری برگزار می شود. ورکشاپ ها و کلاس های خصوصی به صورت حضوری، دوره های جامع و تکنیک ها به صورت ویدئویی قابل بررسی و یادگیری می باشند.

بله. ما تمامی نکات لازم مرتبط با هر دوره را کامل آموزش می دهیم. البته یادگیری نکات اولیه از نرم افزار یا چاپ می تواند به درک بهتر مطالب کمک کند. پیش نیازهای لازم برای یادگیری مفید در صفحه بررسی هر ترم آموزشی نیز ارائه شده که بهتر است بررسی فرمایید.

مدارک به صورت دیجیتالی یا چاپی به زبان انگلیسی تعریف می شود. شما می توانید مدارک را به همراه کد رهگیری به کارفرمایان داخلی یا خارجی برای کسب اعتبار بیشتر و نیز افزایش احتمال فرصت شغلی ارائه فرمایید.

بله. از اولین واریز شما لینک های آموزشی را دریافت می کنید. در خرید اقساط، ارائه لینک ها تا زمان تسویه ادامه دارد. برای آگاهی از میزان اقساط، لطفا جزئیات هر ترم آموزشی را بررسی فرمایید.

ترم های مجازی به دلیل اینکه قیمت مناسبی دارند و اینکه فیلم ها را می توانید چندین بار بررسی کنید، محبوبیت بیشتری نسبت به دوره های حضوری دارند. اما در موارد خاص و با هماهنگی قبلی، ترم های حضوری فشرده با توجه به نیاز هنرجویان و کارفرمایان برگزار می شود که می توانید در این باره، نیاز خود را بوسیله فرم ارسال نمایید.

علاوه بر آموزش های ارائه شده، شرکت های مختلفی در زمینه مشاوره، نظارت بر چاپ و یا استانداردسازی فایل پیش از تولید از گروه راهنمایی دریافت می کنند. میتوانید با تکمیل فرم این صفحه یا پیام در تلگرام، مراحل اجرایی را درخواست فرمایید.

دوره های حضوری مانند ورکشاپ و نیز کلاس های خصوصی از جانب تیم ها و گروه ها مختلف برگزار می شود. به همین دلیل برگزارکنندگان محل رویداد را خود تعیین می کنند. برای مثال در دانشگاه، سالن های کنفراس یا مدارس آموزشی تخصصی.

برای شروع در کنارتان هستیم

اکنون با این مقدمه آموختید که فرآیند خلق یک بسته بندی چگونه است و بازار آن چقدر می تواند برای شما سودآور باشد. حضور در این بخش باید همراه با آگاهی درست از تمامی مراحل طراحی تا چاپ باشد. شناخت بازار، تحلیل و درک درستی از مسیر بسته بندی باید با آموزش هایی استاندارد همراه باشد. گروه هنری آموزشی عالی در این مسیر با مطالبی متنوع در کنار شماست. مطالب مختلف آموزشی، وبلاگ و پاسخ به مشکلات شما از طریق کانال ها گوناگون، راه ورود و موفقیت شما را هموار می کند.