بسته بندی, پایگاه دانش, وبلاگ

نرم افزارهای کاربردی بسته بندی

نرم افزارهای تخصصی بسته بندی در گرافیک و چاپ

نرم افزارهای کاربردی بسته بندی

امروزه یکی از جذاب ترین و درآمدزاترین بخش های رشته گرافیک، طراحی بسته بندی است. این بخش علاوه بر مواردی مانند خلاقیت، ایده پردازی و انتخاب مسیر تولید شامل طراحی ساختار، ایجاد بافت، تصویرسازی و نمونه سازی سه بعدی هم میشود که این موارد نیازمند به کاربرد نرم افزارهای خاصی می باشند. اکثر طراحان امروزه به واسطه نرم افزارهای کاربردی بسته بندی هم نتیجه بهتری را از طراحی تا چاپ به دست می آورند هم می توانند هزینه های تولید و ساخت محصول را کنترل کنند.

اگر چه گذراندن دوره آموزش طراحی بسته بندی و استفاده از این نرم افزارها به تنهایی نمی تواند همه موارد مربوط به بسته بندی را حل کند، اما بدون کاربرد آنها نیز طراحی و تولید محصول به روش سنتی با توجه به نیاز مخاطب و تولیدکنندگان امروزی امری محال است. این برنامه ها می توانند علاوه بر کمک به طراحان در حیطه دیزاین موارد خاصی را در حمل و نقل، تعریف میزان مرکب، محاسبات فنی و حتی کاهش حجم باطله نیز انجام دهند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

آموزش طراحی بسته بندی با فتوشاپ و ایلاستریتور

ادوبی ایلوستریتور (Adobe Illustrator)

یکی از مطرح ترین نرم افزارهای کاربردی بسته بندی برنامه ایلوستریتور از شرکت ادوبی است. از این برنامه به جهت طراحی استراکچر یا قالب بسته بندی، تصویرسازی، تعیین رنگ های چاپی و حتی تفکیک رنگ پیش از چاپ می توان استفاده نمود. ایلوستریتور با ابزارها و دستورات مختلفی که دارد می تواند یک فایل با کیفیت وکتوری برای چاپ آماده کند و به طراحان گرافیک از طراحی تا چاپ بسته بندی بسیار کمک کند.

از ویژگی های دیگر این برنامه هماهنگ بودن با برنامه ها و پلاگین های خاص بسته بندی است. شرکت هایی مانند ESKO و IC3D امکانات ویژه خود برای بسته بندی را در برنامه ایلوستریتور گسترش داده اند. از این برنامه ها می توان برای عیب یابی فایل، شبیه سازی حجم سه بعدی، تفکیک رنگ، تنظیم استراکچر و حتی فرم بندی چاپی نیز استفاده نمود.

ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop)

یکی دیگر از نرم افزارهای کاربردی بسته بندی برنامه فتوشاپ است که مبتنی بر تصویر کار می کند. حضور تصویر در اکثر بسته بندی هایی که بروی کاغذ و مقوا چاپ می شوند امری بدیهی است و بدون امکانات این نرم افزار نمیتواند اصلاحات و تصویرسازی های تصویری را به راحتی برای چاپ نهایی آماده کرد. هرگونه نیازی که در تفکیک رنگ، تنظیم رنگ، تصویرسازی و طراحی تصویری برای بسته بندی باشد به راحتی با این برنامه امکان پذیر است.

از امکانات دیگر فتوشاپ که برای طراحان بسته بندی بسیار مهم است، دارا بودن سیستم مدیریت رنگ و ساخت پروفایل های رنگی است. به این وسیله میتوان اختلاف رنگ مانیتور تا چاپ را کاهش داد و از طرفی همان پروفایل را به ایلوستریتور نیز وارد نمود. برنامه فتوشاپ نیز با سایر برنامه های تخصصی بسته بندی مانند ESKO سازگار است و میتواند از آن برای تفکیک رنگ، تنظیم کانال ها و اصلاح تصویر برای فلکسو و آفست نیز استفاده نمود.

پلاگین تخصصی بسته بندی اسکو دسک پک

اسکو دسک پک (ESKO Deskpack)

شرکت اسکو یکی از مطرح ترین پلاگین های تخصصی بسته بندی را به نام دسک پک (Esko DeskPack) تولید می کند. این برنامه به صورت پلاگین در فتوشاپ و ایلوستریتور نصب می شود و برای طراحان گرافیک بسته بندی بسیار ضروی است. امروز فقط طراحی زیبای بسته بندی نمی تواند عامل مهمی در برندسازی باشد و توجه به کیفیت تولید، کاهش حجم باطله و محاسبات اولیه در مصرف مرکب نیز بسیار مهم است که این بخش، از فعالیت های اسکو دسک پک است.

طراحان بسته بندی می توانند به وسیله این پلاگین تخصصی، خطوط تیغ خود را عیب یابی کنند و حجمی سه بعدی رندرشده از آن تهیه کنند تا جذابیت پرزنت برای کارفرما دوچندان شود. از طرفی، تعاریف ویژه ای که این پلاگین برای فرم بندی، محاسبات خطای رجیستر و تنظیم رنگ می دهد برای طراحانی که میخواهند در حیطه چاپی نیز فعال باشند، بسیار جذاب است. دسک پک یکی از برنامه های حرفه ای صنعت بسته بندی است که با توجه به نیاز تولید و چاپ به طراحان کمک میکند و بدون آن، احتمال خطای چاپی افزایش می یابد.

شرکت های غذایی و نوشیدنی، دارویی و آرایشی یکی از پیشروان این صنعت بودند و با گسترش امکانات دستگاه های چاپی و برش های مختلف، هر صنعتی به شیوه ای مختلف سعی در تولید بسته بندی داشت. استفاده از تکنولوژی نانو، میکروب زدایی، عطرآگین و حتی بسته بندی هایی که از ضربه خوردن به محصول جلوگیری می کردند باعث شد تا سیر تاریخچه بسته بندی مدرن، رنگ دیگری به خود بگیرد.
شرکت های مطرحی مانند گوچی، مک دونالدز، نایک، شانل و تیفانی از عناوین شرکت هایی هستند که در مسیر تولید و بسته بندی نمونه های بسیار پرفروش و جذابی را خلق کرده اند. با ادامه پیشرفت در فناوری و فرآوری، تاریخچه بسته بندی در سه بخش سازگاری با محیط زیست، توجه به افزایش کارآیی و به روز رسانی طراحی در حال گسترش است. شرکت های مختلف سعی می کنند تا همگام با تولید محصولات مختلف با ظاهری جذاب به محصولاتی با بسته بندی هوشمند نیز توجه کنند تا در رقابت های آینده، برنده میدان تولید و فروش محصولات خود باشند. همچنین با پیشرفت های نرم افزاری صورت گرفته در این حوزه و استفاده از ماک آپ بسته بندی، طراحان در زمانی کوتاه تر ، انواع محصولات مورد نظر کارفرما را شبیه سازی می نمایند.

نرم افزار تخصصی بسته بندی IC3D

ماک آپ سازی دقیق با IC3D

این برنامه از نرم افزارهای کاربردی بسته بندی است که برای ماک آپ سازی و رندر سه بعدی از خط تیغ تعریف شده است. البته، میتوان با سایر برنامه های سه بعدی سازی مث Maya یا Max نیز به ایجاد حجم فعالیت داشت، اما IC3D تفاوت های کلیدی با این برنامه ها دارد که بسیار جالب است. برنامه IC3D می تواند ماک آپ سازی را با توجه به نیاز چاپی و بر اساس آبجکت و نیازهای تولید بسته بندی به صورت دقیقی تعریف کند.

برای مثال، شبیه سازی ظروف شیشه ای، استفاده از متریال های ویژه بسته بندی مقوایی، ارائه لایه های هات فویل و طلاکوب که ویژه بسته بندی است، تنها بخشی از امکانات این نرم افزار پرقدرت است. برنامه IC3D به صورت مستقل فعالیت کرده و تنها بخشی از آن به صورت پلاگین در ایلوستریتور نصب می شود. طراحان گرافیک بسته بندی می توانند از آبجکت های آماده صنعت بسته بندی، شبیه سازی فرآیند ماک آپ، انیمیشن و رندر دقیق، قراردادن محصول در شلف فروشگاه و حتی پالتایز محصول نیز در این برنامه استفاده نمایند.

مطالب خواندنی دیگر

مطالب خواندنی دیگر

خلاقیت در بسته بندی
نرم افزارهای تخصصی بسته بندی در گرافیک و چاپ
تاریخچه بسته بندی از گذشته تا حال و عصر جدید