بسته بندی, پایگاه دانش, وبلاگ

خلاقیت در بسته بندی کالا

خلاقیت در بسته بندی

خلاقیت در بسته بندی کالا

موضوع خلاقیت در بسته بندی کالا یکی از نکات مهمی است که می تواند به برندسازی و فروش بیشتر محصول کمک کند. این موضوع سالهاست که در فرآیند آموزش طراحی بسته بندی مورد توجه قرار گرفته تا طراحان گرافیک، مسئولین کنترل پروژه و مدیران برند را به اهمیت آن بیشتر آگاه سازد. خلاقیت علاوه بر جذب مخاطب بیشتر برای فروش و گسترش محصول در بازار، حتی می تواند افزایش قیمت را نیز به نوعی برای خریدار توجیه کند. قیمت کالا با توجه به نوع ساختار، رنگ بندی و حتی تصویرسازی محصول می تواند در جایگاه مشتری به درستی تعریف شده و سود مناسبی را برای تولیدکننده حاصل آورد.

خلاقیت در بسته بندی کالا به نوعی فرآیندی ذهنی است. اما این فرآیند میتواند در طراحی، انتخاب رنگ، ساختار برش و ابعاد و حتی استفاده از تکنیک های چاپی مثل طلاکوب یا فویل نیز به اجرا گذاشته شود. به همین دلیل است که طراحان گرافیک و مدیران چاپ با مشورت هم سعی می کنند محصول را به نوعی تعریف کنند که در تولید بسته بندی سازگار بوده و از امکانات طراحی و چاپ به صورت همزمان استفاده شود. هر چند استفاده از خلاقیت نامناسب و یک طرفه توسط طراحان یا چاپخانه ها می تواند به روند تولید صدمه بزند به همین دلیل باید روند اجرایی به درستی تعریف شود.

بسته بندی خلاقانه بطری شیر

اهداف اصلی از خلاقیت در بسته بندی کالا

شرکت های مختلف تبلیغاتی، طراحان گرافیک و چاپخانه اهداف متفاوتی را از ایجاد یک ساختار خلاقانه در بسته بندی محصول دنبال می کنند که مهمترین آنها بازاریابی کالا می باشد. فروش و معرفی یک محصول خلاقانه راحت تر از سایر روندهاست. البته در این بین کیفیت محصول، میزان حجم تولید و چاپ مناسب نیز می بایستی با خلاقیت همگام باشد. به همین دلیل، مشاوران تبلیغاتی در ابتدا وضعیت بازار و نیاز مشتریان را بررسی میکنند تا با توجه به آنها نوع تعریف بسته بندی خلاق را تعریف کنند.
عامل دیگری که در طول تاریخچه بسته بندی ، یکی از اهداف ایجاد روند محصول خلاق به حساب می آید، جلب اعتماد خریداران است. از آنجایی که پیش از خرید هر محصول، ظاهر و ساختار آن به دید مشتری می آید بسیار مهم است که نگاهی ویژه به جلب اعتماد مشتریان داشت. شرکت های تبلیغاتی سعی می کنند ظاهر محصول را همراه با جلوه های جذاب چاپی ترکیب کنند تا هم اعتماد خریداران را کسب کنند هم قیمت محصول را به نوعی در ذهن مخاطب توجیه کنند. در کنار این موارد افزایش کیفیت تولید، موجود بودن محصول در بازار برای خرید راحت تر و اطلاعات رسانی تبلیغاتی می تواند هدف برند را به راحتی گسترش دهد.

آموزش طراحی بسته بندی خلاقانه

راه های گسترش خلاقیت در طراحی بسته بندی

طراحان گرافیک، شرکت های تبلیغاتی، مدیران تولید و حتی مسئولین برندسازی از راهکارهای مختلفی می توانند به کشف و ایجاد محصولات جدید با طراحی جذاب اقدام کنند. این راهکارها در چند دسته بندی میتواند تعریف شود که البته تنها بررسی و کپی برداری از آنها نمیتواند باعث رشد محصول شود بلکه هماهنگی با روند تولید و نیاز بازار نیز برای فروش و تبلیغات محصولات بسته بندی بسیار مهم است:

پینترست

وب سایتی مرجع برای کشف ایده های جذاب است که هر روز، طراحان بیشتری به سمت آن جذب می شوند و آثار خود را در آن به اشتراک می گذارند. نامحدود بودن بارگزاری محصولات، امکان معرفی طراح و یا شرکت سازنده محصول، هشتگ گذاری برای جستجوی بهتر موضوعات و امکان دسته بندی انواع محصولات بسته بندی باعث شده تا پینترست برای ایجاد یک طرح خلاقانه بسیار کارآمد باشد.

فری پیک

این وب سایت نیز منبعی از المان ها، موضوعات، لوگو و حتی ساختار بسته بندی را در اختیار شما قرار می دهد. البته فری پیک بیشتر در تامین منابع اولیه یک طرح بسته بندی کارآمد است تا کل محصول. یعنی اگر طراحی در جستجوی لوگو، تصویرسازی یا هارمونی رنگ ویژه ای باشد می تواند از این سایت و دانلودهای انبوه و رایگانی که در اختیار او قرار گرفته، استفاده خوبی را داشته باشد.

ادوبی استوک

سایت های مختلفی هستند که منابع غنی از تصاویر با کیفیت هستند. شرکت ادوبی نیز از این موضوع استفاده کرده و آرشیو مناسبی را از تصاویر با نورپردازی و عکاسی حرفه ای برای طراحان بسته بندی مهیا کرده است. البته بخشی از این تصاویر غیررایگان هستند اما از آنها هم می توان برای الهام گرفتن در طراحی نهایی و عکاسی محصولات بسته بندی به خوبی استفاده نمود.

دایلاین

 این وب سایت در مورد ساختار بسته بندی و نوع برش محصول، ایده های بسیار جذابی را در اختیار علاقه مندان قرار میدهد. چون تولید بسته بندی کاری بسیار دقیق است، این سایت نیز با ارائه ابعاد دقیق، نوع برش و حجم سه بعدی اطلاعات مفیدی را برای طراحان محصول قرار میدهد. بررسی این سایت، امکانات آن و حتی دریافت خبرنامه می تواند سطح آگاهی و خلاقیت طراحان را بسیار افزایش دهد.

مطالب خواندنی دیگر

مطالب خواندنی دیگر

رنگ سال 2024 هلویی مخملی از پنتون
تاریخچه بسته بندی از گذشته تا حال و عصر جدید
خلاقیت در بسته بندی