پایگاه دانش, وبلاگ

دلایل تغییر رنگ با تبدیل کدها در ادوبی

دلایل تغییر رنگ با تبدیل کد در ادوبی

از نکات بسیار مهمی که طراحان گرافیک و مسئولین کنترل کیفیت فایل در برنامه های ادوبی با آن مواجه هستند، تغییر عجیب کدهای رنگی نسبت به مدل های مختلف است. برای مثال اگر شما یک کد در مدل رنگ RGB در اختیار داشته باشید و آنرا در پانل رنگی وارد کنید، معادلی در CMYK برای شما تعریف می شود. اما این کد چقدر درست است و می توان از آن برای استفاده های گوناگون مثل هویت بصری یا چاپ محصول سود برد؟ در ادامه می خواهیم به این موضوع مهم بپردزایم.

نکته مهمی که در ابتدا باید از آن آگاهی داشته باشید، تنوع کدهایی است که به دست می آورید. بارها شده که کدهایی چندرقمی که به نام هگزا شناخته می شوند را در وب یا شبکه های اجتماعی، برای معادل یک رنگ دیده اید. کدهای هگزا با # شروع شده و معمولا دارای شش کاراکتر یا بیشتر هستند. با وارد کردن آنها در پنجره تبدیل رنگ یا Color Picker، معادلی از CMYK و RGB برای شما تولید می شود:

شما کدی از شش کاراکتر را وارد کرده اید. ادوبی سعی در معادل سازی کد وارد شده با سیستم CMYK می کند. اما همینجا باید دانست که هر دو عدد به دست آمده از دو فضای رنگی مختلف هستند. رنگ جدید در CMYK تبدیلی ساده از کد RGB یا هگزا وارد شده است اما اینکه چقدر برای چاپ می تواند به شما کمک کند، نیازمند به اصلاح مجدد کد رنگ به دست آمده است. هیچ تضمینی برای اینکه رنگ اعلام شده در برنامه های ادوبی برای چاپ مناسب باشد، وجود ندارد.

چرا کدهای تبدیلی برای چاپ مناسب نیست؟

شاید این سوالات در ذهن شما ایجاد شود که چرا ادوبی با این شهرت و توسعه نرم افزاری که دارد، کدهای مناسبی را برای چاپ در مقابل تبدیل از هگزا یا RGB نمی دهد؟ آیا ادوبی سعی در گمراه کردن شما دارد؟ توسعه دهندگان و برنامه نویسان این شرکت بزرگ فراموشی دارند؟ آیا مثل خیلی اتفاقات دیگر در دنیا، آنها می خواهند شما اطلاعات درستی کسب نکنید؟

پاسخ به این سوال ساده است. ادوبی وظیفه ای در مقابل اینکه کدی مناسب برای چاپ ارائه کند ندارد، چون برنامه تخصصی چاپ نیست. ادوبی مجموعه ای از برنامه های دیزاین، صفحه آرایی یا طراحی وب را تولید کرده اما اینکه شما می خواهید با کد تبدیل شده چه کار کنید، کاملا به خود کاربر باز میگردد. اعداد ارائه شده و معادل سازی شده از یک سیستم رنگی، فقط تا جای ممکن از لحاظ ظاهری نه تولید یا چاپ محصول، شبیه به یکدیگر هستند و تنظیم آنها برای یک چاپ حرفه ای نیازمند دقت، تجربه و توجه به نوع دستگاه چاپی و حتی متریال نهایی است.

اشتباه طراحان هویت بصری

بارها این اتفاق افتاده که یک طراح قصد در ایجاد هویت بصری و تعریف رنگ مناسب برای لوگوی یک شرکت دارد. رنگ سازمانی این مجموعه می بایست خاص، قابل تعریف و یکسان به جهت چاپ و نمایش باشد. بسیاری از طراحان بعد از نهایی شدن ساختار لوگو و رنگ اولیه، بابت کد دهی معادل در سیستم های رنگی دیگر مانند چاپ، از همین روش تبدیل کد در Color Picker ادوبی استفاده می کنند.

خطای این طراحان در اینجاست که فقط ظاهر رنگ اولیه در RGB با ظاهر آن بعد از تبدیل در CMYK را مشاهده می کنند و چون دو رنگ شبیه هستند، همان مقادیر را در Brand Book به عنوان رنگ سازمانی ثبت و کار را تمام شده می دانند. مشکل زمانی بروز می کند که کارفرما همین برندبوک را به عنوان هویت سازمان خود به چاپخانه و شرکت های تولید کنند محصول ارائه می کند و آنجاست که کدهای معادل نه تنها به چاپ درستی نمی رسند، بلکه تغییر در رنگ نیز به راحتی اتفاق می افتد.

راه حل برای دریافت کدهای درست

چندین راه حل برای دریافت کدهای درست بعد از تبدیل وجود دارد. اما می بایستی قبل تر درباره مدیریت رنگ، پروفایل و سیستم چاپی آگاهی مناسبی داشته باشید تا کدها حتی بعد از درست بودن، در زمان چاپ نتیجه مناسبی داشته باشند، به همین دلیل بررسی سه ترم هارمونی رنگ، پروفایل سازی و نظارت بر چاپ را نیز در برنامه رشد حرفه ای خود داشته باشید:

اول) همواره استفاده از کتاب های رنگی استاندارد مانند Pantone Color Bridge بهترین پیشنهاد است. در این کتاب، معادل کدهای مناسب برای وب و چاپ به صورت اسپات و پراسس به درستی تعریف شده است. البته هزینه خرید کتاب های استاندارد بالاست و شاید این اولین راه انتخابی شما نباشد.

دوم) استفاده از وب سایت هایی است که معادل کد دهی درست را انجام می دهند که در این بین، بخش iColor از گروه تحقیقاتی عالی را می توانید بررسی کنید. این بخش بر پایه پنتون تعریف شده و کدهای آن دارای تنظیم درستی برای CMYK می باشد و می توانید معادل هر رنگ در RGB و کد هگزا را نیز بررسی نمایید.

سوم) استفاده از تجربه شخصی در کدهای مختلف رنگی است که می تواند برای شما مناسب باشد. البته تعدد رنگ هایی که کاربرد نیاز دارد بالاست و گاهی نمی توانید تجربه را در هر کد و رنگی داشته باشید و این گزینه، تنها برای برخی رنگ های بسیار پرکاربرد و یا مشهور می تواند موثر باشد.

مطالب خواندنی دیگر

مطالب خواندنی دیگر

رنگ سال 2024 هلویی مخملی از پنتون
تاریخچه بسته بندی از گذشته تا حال و عصر جدید